نکات مهم ویژه آزمون سردفتری

نکات مهم ویژه آزمون سردفتری

مرجع رسیدگی به اختلافات ثبتی کدامند؟

درباره اختلافات ثبتی و ملکی که بین اشخاص با یکدیگر یا بین اشخاص با سازمان ثبت اسناد و املاک پیش می آید بطور کلی دو مرجع، صلاحیت رسیدگی دارند:
۱- دادگاهها
۲- مراجع و هیئت های ثبتی ویژه‌ای که در قانون ثبت اسناد و املاک پیش بینی شده است.
نکته: برابر قانون ثبت اسناد و املاک و سایر مقررات، بعضی از اختلافات ثبتی و ملکی را فقط می توان نزد مراجع و هیأت های ویژه ثبتی، مطرح کرد و نمی توان اینگونه دعاوی را در دادگاه ها مطرح نمود.

معرفی هیئت نظارت ثبت و صلاحیتهای آن:

یکی از مراجع و هیئت‌های ثبتی ویژه و مهم «هیئت نظارت ثبت» است که در مرکز هر استان تشکیل می‌شود و به اختلافات ثبتی رسیدگی می کند.
ما در هر استان کشور یک مرجع و هیئت رسیدگی ثبتی ویژه داریم به نام «هیئت نظارت ثبت استان».
اگر بین اشخاص با سازمان ثبت اسناد و املاک در مورد درخواست قبول ثبت ملک، اختلاف مطرح شود تا زمانی که ملک در دفتر املاک سازمان ثبت به ثبت نرسیده باشد حل این اختلاف، صرفاً باید در «هیئت نظارت ثبت» صورت پذیرد.
اما اگر درباره ثبت ملکی که در دفتر املاک سازمان ثبت اسناد و املاک به ثبت رسیده باشد اختلافی پیش آید چنین اختلافی لزوماً باید در دادگاه رسیدگی شود.
مرجع رسیدگی به اشتباهات ثبتی هیئت نظارت ثبت است.
اگر در جریان ثبت ملک و صدور سند برای آن، اشتباه موثری از طرف مامورین سازمان ثبت و اسناد و املاک اتفاق افتاده باشد یا در جریان اقدامات بعدی آنان، اشتباهی واقع شده که در صحت و اصالت سند ، موثر بوده است رسیدگی و رفع اشکال و در صورت لزوم، ابطال سندی که اشتباها صادر شده است با «هیئت نظارت ثبت» خواهد بود.
اگر در هنگام ثبت ملک یا ثبت نقل و انتقالات بعدی ملک، اشتباه قلمی و نوشتاری رخ داده باشد یا اطلاعات سند ثبتی با اطلاعات دفتر املاک سازمان ثبت یا با مندرجات حکم نهایی دادگاه مغایرت پیدا کرده باشد رسیدگی و حل اختلاف نسبت به این موارد از طریق «هیئت نظارت ثبت» خواهد بود.
اگر در اسناد مالکیت اشخاص، کلا یا جزئا نسبت به اصل ملک یا نسبت به حدود اربعه و ابعاد ملک یا نسبت به حقوقی مانند حق عبور جوی آب یا حق عبور و…..تعارضی وجود داشته باشد رفع اینگونه تعارضات ثبتی با «هیات نظارت ثبت» است.
اگر ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی در طرز تنظیم اسناد اشتباه کرده باشند یا سندی را بر خلاف قانون تنظیم کرده باشند و نیز در مواردی که افراد به نظر رئیس اداره ثبت اسناد و املاک راجع به تخلفات و اشتباهات اجرایی، اعتراض داشته باشند رسیدگی به این گونه اختلافات نیز با «هیئت نظارت ثبت» می باشد.

آیا میدانید که چه زمانی در رسیدگی به اشتباهات ثبتی نیاز به مراجعه به دادگاه است؟

زمانی که رفع اشتباهات ثبتی از طریق هیئت نظارت ثبت به گونه‌ای باشد که سبب آسیب و خلل به حقوق اشخاص دیگر شود هیئت نظارت ثبت، مستقیماً اقدامی انجام نخواهد داد بلکه به متقاضی اعلام خواهد نمود تا به دادگاه مراجعه نمایند و «هیئت نظارت ثبت» پس از دریافت حکم نهایی دادگاه در مورد رفع اشتباه ثبتی اقدام خواهد نمود.
همچنین اگر در جریان تفکیک ملک، اشتباهی رخ دهد و منجر به اشتباه در ثبت ملک یااشتباه در انتقال سند یا بروز اختلاف بین مندرجات سند با مندرجات دفتر املاک سازمان ثبت شود تا جایی که رفع اشتباهات ثبتی مزبور خللی به حق کسی نرساند رفع اختلاف با هیئت نظارت ثبت خواهد بود و اگر رفع اشتباهات ثبتی ، باعث خلل و آسیب به حقوق اشخاص باشد حل اختلاف با دادگاه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *