‍ رای وحدت رویه اجرت‌المثل ایام تصرف طبق سندعادی

چکیده:

مطالبه اجرت المثل ایام تصرف ملک فرع بر احراز مالکیت رسمی خواهان بر آن ملک می باشد و اسناد عادی مشعر بر مالکیت بنابر قانون ثبت، مثبت مالکیت نیستند، لذا خواهان مالک تلقی نشده و قرار عدم استماع دعوی وی صادر می گردد.

شماره دادنامه قطعی :
۹۱۰۹۹۷۰۲۲۱۳۰۱۱۰۴

تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۱/۰۸/۲۴

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دعوی شرکت تعاونی ط. به طرفیت آقای الف.چ. دایر بر مطالبه اجرت المثل ایام تصرف ملک استیجاری به انضمام یک باب انباری با احتساب کلیه خسارات دادرسی از تاریخ ۵/۳/۸۹ لغایت ۱۳/۱۲/۹۰ مقوم به ۰۰۰/۰۰۰/۵۱ ریال دادگاه نظر به این که مطالبه اجرت المثل ایام تصرف ملک غیر منقول فرع بر احراز مالکیت رسمی خواهان بر آن ملک می باشد در حالی که در مانحن فیه به موجب پاسخ استعلام واصله از اداره ثبت اسناد و املاک بخش مرکزی تهران مورخ ۲۱/۱۲/۹۰ خواهان مالکیتی رسمی بر ملک متنازعٌ فیه ندارد و مدارک ارائه شده از سوی خواهان جهت اثبات مالکیت نیز به استناد مواد ۴۶ و ۴۷ و ۴۸ قانون ثبت مؤثر در مقام نمی باشد؛ لذا دعوی به کیفیت مطروحه قابلیت استماع را نداشته و مستنداً به ماده ۲ قانون آیین دادرسی قرار رد دعوی صادر و اعلام می گردد. رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

رئیس شعبه ۱۲۹ دادگاه عمومی حقوقی تهران – پور زرین

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی شرکت تعاونی ط. به طرفیت الف.چ. نسبت به دادنامه شماره ۹۱/۳۵۹ صادره از شعبه ۱۲۹ دادگاه عمومی تهران که به موجب آن قرار رد دعوی خواهان بدوی به شرح دادنامه تجدیدنظرخواسته صادرگردیده است، وارد نمی باشد. زیرا دادنامه تجدیدنظرخواسته بر اساس محتویات پرونده و دلایل و مدارک ابرازی صحیحاً و مطابق مقررات قانونی و خالی از هر گونه اشکال صادر شده و تجدیدنظرخواه در این مرحله از رسیدگی دلیل یا مدرک قانع کننده و محکمه پسندی که نقض و بی اعتباری دادنامه معترضٌ عنه را ایجاب نماید ابراز ننموده و لایحه اعتراضیه متضمن جهت موجهه نیست و تجدیدنظرخواهی با هیچ یک از شقوق ماده ر۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی مطابقت ندارد لذا دادگاه ادعای تجدیدنظرخواه را وارد و محمول بر صحت تشخیص نداده و دادنامه مورد اعتراض را منطبق با مقررات و اصول دادرسی می داند. مستنداً به ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی ضمن رد درخواست تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظرخواسته را عیناً تأیید می نمایید. رأی صادره قطعی است.

رئیس شعبه ۱۳دادگاه تجدیدنظر استان تهران- مستشاردادگاه /حجازی فر – فهیمی گیلانی/پژوهشگاه قوه قضاییه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *